A Gépész (2004) kritika

2013.06.11. 18:09

Ismét egy európai film kerül terítékre, ezúttal Brad Anderson Barcelonában leforgatott, spanyol-amerikai alkotása, a Gépész. A franciák és a németek mellett talán csak az Egyesült Királyság, és Spanyolország termelt ki magából nemzetközileg elismert, magas színvonalú filmeket, ilyen a mostani alanyunk is. Meg kell hagyni, a Gépész szerintem egy zseniális, és majdnem tökéletes produkció lett, ami nem kis teljesítmény egy olyan rendezőtől, aki ezelőtt egyetlen valamire való filmet sem tudott felmutatni.

Trevor Reznik (Christian Bale) már egy éve nem aludt. Egy koszos amerikai kisvárosban éli mindennapjait, egy gyárban dolgozik, ahol egész nap gépekkel foglalkozhat. Anyja már rég meghalt, apja sincs már az élők között, társasága csupán a gyárbeli kollégáiból, valamint egy prostituáltból, Stevie-ből (Jennifer Jason Leigh) és egy reptéri büfésből, Marie-ból (Aitana Sánchez-Gijón) áll. Mindennapjai egyhangúan telnek, ám egyszercsak megjelenik a gyárban egy Ivan (John Sharian) nevű alkalmazott, aki hamarosan kiemelkedően fontos lesz Reznik életében. Ugyanis ezzel párhuzamosan megkezdődnek azok a rejtélyes dolgok, amelyek lassan az őrületbe kergetik majd a főhőst. Folyamatos látomásai támadnak, úgy érzi, hogy a világ összeesküdött ellene, senki sem hisz neki, sőt, mindenki őrültnek tartja. Nem lehet tudni, hogy ami körülötte történik az az álmatlanság következménye, vagy pedig valós esemény, csak éppen annyira bizonytalan, hogy már maga Trevor is kételkedni kezd benne. Lassan kezd körvonalazódni, hogy az egyre ismétlődő furcsa történések és Ivan megjelenése valahogy összefüggenek...

A Gépész egy kifogástalan thriller, amely nem titkoltan merít a nagyobb produkciókból, viszont mégis rendkívül hangulatos és eredeti tud maradni eközben. A képi világ majdnem meghazudtolja az iszonyúan alacsony (5 millió dolláros) költségvetést: a film az elejétől a végéig szürke és fehér színeket variál, más árnyalat csak elvétve, egy-egy jelenetben tűnik fel, ezzel is érzékeltetve Reznik álmatlanságtól és félelemtől áztatott életét. A feszültségkeltésben szintén jelesre vizsgázik a Gépész, mivel néha garantáltan remegünk majd az izgalomtól. Az egész film lényegében egy óriási rejtély, amelyet a főszereplővel párhuzamosan göngyölítünk majd fel, és a végén legalább akkora lesz a meglepődés, mint a Fűrész, vagy a Harcosok klubja fináléjában. Apropó, meg kell említeni, hogy a Gépész erősen a Harcosok klubjából merít, ez leginkább a történetvezetésen érződik.

A film legnagyobb erénye viszont a főszereplő karakterének kidolgozása. Ha Trevor Reznik nem lenne annyira jól megírva, mint ahogy van, akkor a Gépész maximum egy gyenge középkategóriás mozi lehetne, így viszont ott van a legnagyobbak között. Trevorral ugyanis teljes egészében azonosulni tudunk, vele együtt örülünk, vele együtt borzongunk, és vele együtt sírunk majd minden alkalommal. Nagyon kevés olyan főszereplő van, aki ennyire elvinné a hátán az egész produkciót, mint ő. Persze ehhez nagyban hozzájárult a felismerhetetlenségig lesoványodott Christian Bale alakítása is, aki élete egyik legjobbját hozta ebben a filmben.

Sajnos a többi színész viszont teljesen jelentéktelennek tűnik a főszereplő parádézása mellett. Szó sincs arról, hogy Bale elnyomná őket, csupán ugyanaz a helyzet, mint az Amerikai Pszichó esetében: a főhős karaktere annyira meghatározó és domináns, hogy mindenki csak statisztálhat mellette. Ez persze nem vonatkozik a misztikus Ivanra - ám John Sharian közel sem üti meg azt a szintet, amit kellett volna.

A Gépész viszont összességébe véve az egyik legjobb európai film, amit valaha láttam. Persze félig-meddig ez is amerikai, mégis érződik, hogy ezt nem Hollywoodban írták. A film ugyanis nem kíméli a nézőt, és sokszor erősen életszagú, még akkor is, ha az egész elrugaszkodott a valóságtól. A végső pontszám: 8/10.

A bejegyzés trackback címe:

https://moviebarlang.blog.hu/api/trackback/id/tr615356086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.