A mostani kritikában Christopher Nolan zseniális filmtrilógiájáról, a Sötét Lovag trilógiáról lesz szó. Gondolom senkinek nem kell elmondani a szokásos mesét, miszerint Nolan a sírból hozta vissza a DC képregényfilmeket ezzel a produkcióval, vagy hogy a filmtörténetben legalább olyan jelentős trilógiát hozott létre, mint a Keresztapa, a Gyűrűk Ura, a Csillagok Háborúja, vagy éppen a Vissza a Jövőbe. Három olyan filmről lesz most szó, amelyek ízig-vérig tökéletesek, és minden Batman rajongó imába foglalta Nolan nevét ezek után.

A Batman-filmeket hagyományosan négy szakaszra tudjuk felosztani. Az első a kezdeti időszak, amely az 1940-es években futott rendkívül bárgyú sorozattal indult, majd jött a szintén bugyutára sikerült 60-as években kiadott sorozat Adam West és Burt Ward főszereplésével. Ebben az időben, pontosan 1966-ban egy egész estés játékfilm is készült Batmanről, amelyet szintén csak a 10 év alatti nézők tudtak igazán élvezni, de jelentősége a képregényfilmek között vitathatatlan. A második szakasz az 1989-től 1992-ig tartott Tim Burton éra, ahol egy megreformált Denevérembert láthattunk. Burton filmjeiben Batman már egy sötét hős volt, olyan, akitől méltán rettegnek a bűnözők. Burton két vérbeli képregényfilmet rendezett, Batman és Batman visszatér címmel, amelyek közel azonos szinten tudtak szórakoztatni, és szintén hatalmas mérföldkőnek bizonyultak a filmtörténelemben. Ezek után jött a harmadik szakasz, a Joel Schumacher éra, ahol visszatért a bugyuta, gyerekes Batman. Schumacher is két filmet készített ebben a témában, és míg az első munkája (Mindörökké Batman) komoly hibái ellenére is fogyasztható alkotás lett, addig az utána két évvel kijövő Batman és Robin egy katasztrofális baklövés volt. 1997 ugyanis a képregényfilmek gyászéve, mivel az ekkor kijövő rendkívül gyenge Spawn adaptáció mellett a tragikus Batman és Robin is napvilágot látott, és tönkretett mindent, ami jó volt a kategórián belüli filmekben. Egy korábbi írásomban már részletesen kielemeztem (vagy legalábbis megpróbáltam) ezt a filmet, itt csak annyit mondanék, hogy Joel Schumacher szarvashibája után a DC képregényfilmek végleg sírba szálltak, és teret engedtek a Marvel-nek, akik X-Mennel és Pókemberrel rukkoltak elő a filmvásznon. Sejteni lehetett, hogy a DC ezt nem fogja sokáig hagyni magát, de óriási megdöbbenést váltott ki azzal, hogy pont a csúfos vereséget szenvedett Batmant akarja újból megfilmesíteni.

Batman: Kezdődik!

A rendezői széket az azóta már számtalanszor elátkozott Joel Schumacher-től Christopher Nolan vette át, aki 2005 előtt csupán egy "tehetséges" rendezőnek számított, mivel addig csak két filmet, az Álmatlanságot és a Mementót tudta felmutatni a munkái között. Ez a két film viszont nagyszerű volt, és a Warner Bros. megnyugodhatott, mivel ezek után Nolan biztos kézzel élesztette újra a Batman-mítoszt. Egyszerűen figyelembe sem vette a korábbi denevéremberes filmeket, és lecsupaszította az egészet, míg el nem jutott a legendás szuperhős eredetéhez. Mikor elért ide, elkezdett építkezni, mígnem kialakított egy saját, minden eddiginél jobb Batman világot.

Mivel a Batman és Robin egész stábja ment a kukába, Nolannak újat kellett szervezni, és mivel a pénz nem volt gond (az új Batman film kb. 150 millió dollárból készült - ez volt az addigi legdrágább a franchise-on belül) olyan világsztárokat szervezett be, mint Christian Bale, Michael Caine, Liam Neeson, Gary Oldman, Morgan Freeman, Cillian Murphy, és még Katie Holmesnak is adott egy esélyt. Művének alapja pedig a korábbi írásaimban már ezerszer említett és felmagasztalt Frank Miller képregények voltak, közülük is főleg a Batman: Az első év, illetve Tim Burton filmjeiből is merített valamelyest. A végeredmény pedig a 2005-ös Batman: Kezdődik! c. film lett, amely bizony gyökerestül megváltoztatta a képregényfilmek műfaját.

Az ifjú Bruce Wayne a milliárdos iparmágnás Dr. Thomas Wayne (Linus Roache) és felesége Martha Wayne (Sara Stewart) gyermekeként született. Kezdettől fogva fényes jövő várt az ifjú Bruce úrfira, igazi kis herceg volt ő, addig, amíg egy szörnyű éjszakán élete örökre meg nem változott. Egy sötét sikátorban ugyanis egy kétségbeesett bűnöző agyonlőtte szüleit, így Bruce már nagyon fiatalon magára maradt. Nevelője a család inasa, Alfred Pennyworth (Michael Caine) lett, és miután elég érettnek érezte magát, az árván maradt fiú elindult a Távol-Keletre, hogy ott készüljön fel arra a harcra, amelyre már szülei halála óta készült. Bruce eldöntötte, hogy megakadályozza, hogy mással megtörténhessen az, ami vele történt, és kiirtja a bűnözést szülővárosában, Gothamben. Miután 7 éves vándorútján részletesen megismerkedett a bűnözői elme sajátosságaival csatlakozott az Árnyak Ligájához, amelyet a hatalmas Ra's Al Ghul (Ken Watanabe) és jobbkeze, Henry Ducard (Liam Neeson) vezet. A Liga tagjaként Bruce elsajátított minden létező harcművészetet, megtanulta kezelni a félelmeit, és azt saját ellenségei ellen fordítani. Az éveken át tartó kemény kiképzés után Bruce (Christian Bale) úgy döntött, hogy visszatér Gotham City-be, és felveszi a harcot a gonosz ellen. Felkészülésének utolsó fázisa azonban még hátra volt...

Gotham-ban tragikus állapotok uralkodnak. A várost a maffiavezér Carmine Falcone (Tom Wilkinson) uralja. Markában tartja az ügyészeket és a bírákat, mindenki retteg tőle, de senki nem mer szembeszállni vele. Élete azonban veszélybe kerül, mivel kiendgedték a börtönből Joe Chill-t (Richard Brake), aki a volt cellatársa, és emellett a Wayne szülők gyilkosa is. Chill fontos információkkal rendelkezik Falcone-t illetően, és nem habozik a bíróságon elmondani ezeket. Bruce úgy dönt, megbosszulja szülei halálát, hogy enyhítsen saját fájdalmán...előbb-utóbb viszont rájön, hogy más eszközre van szüksége a bűn ellen. A félelelmkeltés lehet a legnagyobb fegyvere, épp ezért saját gyermekkori félelmét, a denevért felhasználva fogja rettegésben tartani a város bűnözőit. Örökségéből, a Wayne Művekből szerzi az ehhez szükséges eszközöket, kastélya alatt pedig kialakít magának egy titkos bázist. Hamarosan felölti a köpenyt és a maszkot, így ő lesz Batman, Gotham védelmezője.

A magányos hősnek hamarosan minden eddiginél nagyobb veszedelemmel kell majd szembenéznie. Egy ismeretlen ember ugyanis még Falcone-t is a markában tartja, és pusztító tervével Gotham elpusztítására akar törni. Dr. Jonathan Crane (Cillian Murphy) kifejlesztett egy speciális toxint, amellyel felkeltheti az emberek félelmeit, és így sokkos állapotba tudja hozni őket. Ha ez a vegyszer a levegőbe jutna, akkor az egész város elpusztulna. Batmannak egy erős szövetségesre van szüksége ahhoz, hogy megbírkózzon ezzel a feladattal. Gordon felügyelő (Gary Oldman) egyike azoknak az embereknek, akik a Sötét Lovagot nem önbíráskodó huligánnak, és nem is elmebetegnek tartják, így egy idő után vállvetve fog harcolni a köpenyes igazságosztóval a bűn ellen. A Wayne család inasa, Alfred civilben, és álruhában is Bruce úrfi mellett áll, Lucius Fox (Morgan Freeman) pedig technikai vívmányokkal, és egyéb fontos dolgokkal támogatja majd Gotham leggazdagabb polgárát a harcban.

Mint láthattátok a Batman: Kezdődik! nem spórolt a történésekkel és a szereplőkkel, viszont a rendkívül jól megírt forgatókönyvnek hála az egész film cselekménye követhető és egyáltalán nem hat zsúfoltnak. Olyannyira nem, hogy három főgonosz (Ra's Al Ghul, Dr. Jonathan Crane, és Carmine Falcone) is bőven elfér a két órás játékidőben, sőt, még Victor Zsasz (Tim Booth) is rövid időre helyett kapott. Egy kissé elfuserált szerelmi szál is van Bruce Wayne, és az ügyész és egyben gyermekkori barátja Rachel Dawes (Katie Holmes) között.

Viszont nyilván mindenkit a legendás hős, Batman születése érdekel. Eddig egy Batman film sem foglalkozott a Sötét Lovag eredetének bemutatásával, csupán halvány utalásokat kaptunk ezt illetően. Itt viszont az egész film erre megy ki, és emellett zseniálisan is teszi ezt. Előtérbe kerül Bruce szüleinek meggyilkolása, a fiatal fiúcskát ért trauma hatása, és a kiképzésének megpróbáltatásai. A film rögtön úgy kezdődik, hogy Bruce Wayne, a milliárdos playboy, egy ismeretlen keleti ország koszos, mocskos börtönében raboskodik szakállasan és csapzottan. Végigkövethetjük, hogy hogyan tanulta meg mindazt, amit Batmannek tudnia kell. Henry Ducard megtanította őt láthatatlanná válni, 600 ember ellen küzdeni, félelmet kelteni, és ellenségeit megtéveszteni. A film első fele teljes egészében ennek a rögös útnak a bemutatására épül fel, valamint flashback részekben láthatunk fontos momentumokat Bruce gyermekkorából.

A második felvonásban, miután Bruce-t ütötték, verték, pofozták, rugdosták, és csapkodták, felkerül a denevérruha, és Batman szárnyra kap a sötét égen. Tanúi lehetünk a nem kicsi fegyverarzenál beszerzésének, amelyek mind Lucius Fox, a Wayne Művek technikai igazgatójának kezei közül kerültek ki. Kitalálhattátok, hogy a Batmobil is lecserélődött. Eddig minden Batman filmben egy hiper-szuper, utopisztikus sportkocsi benyomását keltette a járgány, itt viszont egy óriási tank lesz helyette. Sokaknak nem tetszett a Nolan-féle Batmobil, de én személy szerint imádtam ezt a hatalmas, dübörgő járművet. Persze ehhez mérten kapunk is egy hihetetlenül látványos autós üldözést, amelynek központjában ez a tank lesz, és elárulhatom, hogy nem kevés kocsit törtek össze a forgatáson ehhez az ötperces részhez.

Egyébként a rossz májúak azért is leszólták a filmet, mert az akciójelenetek rosszul követhetőek, és nagyon kapkodósak lettek. Nolan nem akciófilmrendező ez tény, és valóban néha kissé (vagy inkább nagyon) rángatózik a kamera egy-egy jelenetnél. Ennek ellenére Batman nagyon jól néz ki a filmvásznon, a ruhája sokkal valósághűbb lett, én ezzel is teljes mértékben meg voltam elégedve. Az új batkosztüm leginkább egy ninja öltözékre emlékeztet, ami tökéletesen illeszkedik az új Bruce Wayne-hez.

Jöjjenek a karakterábrázolások, amelyet Nolan talán leginkább eltalált. Kezdjük a főhőssel, Bruce Wayne-el. Talán ezidáig ez a Bruce Wayne lett a legjobban kidolgozva, mivel végigkövethetjük vívódásait, megpróbáltatásait, és teljesen azonosulni tudunk vele. Nem is nagyon tudom ezt tovább firtatni, mivel a főszereplő tökéletes lett és kész, de ha megnézitek a filmet látni fogjátok miért. Ott van még a jó oldalon Alfred is, aki már nem egy meghajlott öregúr, hanem egy sokkal fiatalosabb, életvidámabb Alfred, és nekem sokkal szimpatikusabb is, mint az előző, Michael Gough féle. Lucius Fox eddig nem is volt jelen a Batman filmekben, de itt ő is nagyszerű, igazi vagány csávó lett, és még a beszólásai is jók. Gordon felügyelő itt már nem olyan életképtelen idióta, mint az előző Batman filmekben, hanem egy igazi akcióhős, aki bátran és önfeláldozóan szolgál és véd, csakúgy, mint a képegényekben. Persze a klisék miatt kötelező volt egy szerelmi szálat is belezsúfolni a sztoriba, Rachel Dawes karaktere pedig egész jóra sikeredett. Gonoszok tekintetében is hibátlan a film. Ra's Al Ghul és Henry Ducard kétes kilétű főgonoszok lesznek. Nem nagyon tudjuk majd eldönteni, hogy kinek az oldalán állnak, és ezért a rejtélyesség miatt lesznek olyan jók amilyenek. Jonathan Crane, álnevén Madárijesztő egy tenyérbemászó, aljas figura, aki áldozatait az őrületbe kergeti mielőtt végez velük. Carmine Falcone talán a legkidolgozatlanabb főgonosz, csupán néhány jelenetet kapott, de igazán rá sem lehet panaszunk.

Viszont mivel három főgonosz van, nagyon keveset fognak szerepelni. Mondjuk ez nem kifejezetten baj, hiszen a Batman: Kezdődik! teljes egészében Bruce Wayne filmje, róla kell hogy szóljon, ezért nem probléma ha a többiek egy kissé háttérbe szorulnak. Nézzük a színészi alakításokat. Felesleges lenne hosszasan taglalnom, hogy az alakítások mennyire jók, mivel a nevek magukért beszélnek. Christian Bale korunk egyik legjobb fiatal színésze, már csak ezért is hibátlanul alakít. Michael Caine, Gary Oldman, Morgan Freeman és Liam Neeson egytől egyig nagy színészek, mintha a kisujjukból rázták volna ki szerepüket. Cillian Murphy itt még nem számított akkora névnek, mint manapság, de itt bizonyította tehetségét, és Tom Wilkinson is jól játssza el a szerepét. Katie Holmes egyértelműen kilóg közülük, de vele sem volt baj szerintem, teljesen elfogadhatóan játszik. Érdekesség, hogy mivel Nolan angol származású rendező, ezért nagyrészt brit színészekkel töltötte meg a gárdát (Christian Bale, Michael Caine, Gary Oldman és Liam Neeson).

A zenét a szintén európai zeneszerző, Hans Zimmer szerezte. Elképesztően jó munkát végzett. Danny Elfman zenéi a Sötét Lovag nagyságát, grandiózusságát sugározták, Elliot Goldenthal egy színpompás balettot szólaltatott meg, Zimmer zenéi pedig a zaklatottságot, komorságot közvetítik (legalábbis szerintem). A legújabb generációs Batman száz százalékig hozzá méltó zenét kapott.

Talán mindent elmondtam, amit el lehetett mondani erről a filmről. Összetehetjük a két kezünket, mivel Christopher Nolan feltámasztott egy olyan hőst, aki sokak szerint már halálra volt ítélve. Nem hagyta, hogy Batman az IMDB-n 3.6 ponton, a Rotten Tomatoes-on pedig 15%-kon döglődjön. A Batman: Kezdődik! legalább akkora jelentőséggel bír, mint a Tim Burton féle Batman, hiszen a kétezres évek elején viszonyítási pont lett a képregényfilmek tekintetében. Batman 2005 után tehát újra szárnyalt, és ez mind mind ennek a nagyszerű filmnek volt köszönhető. Ismét bebizonyosodott, hogy képregényfilmek nem csak gyerekeknek készülhetnek, hanem a felnőttesebb alkotásoknak is helye van a műfajban. Mivel vannak benne apróbb hibák, ezért nem adhatom meg rá a legmagasabb pontszámot, de épphogy csak nem. Ezért 9/10

A Sötét Lovag

A trilógiának tervezett filmsorozat folytatása 2008 nyarán került a mozikba. A rendező persze továbbra is Christopher Nolan volt, a stáb pedig javarészt változatlan maradt. Christian Bale játszhatta Bruce Wayne karakterét, Michael Caine megmaradt Alfrednak, és Morgan Freeman is megőrizhette Mr. Fox karakterét. A mindenki által áhított Rachel Dawes szerepét ezúttal már nem Katie Holmes, hanem Maggie Gyllenhaal kapta, és bejött a képbe Aaron Eckhart is, mint a gothami államügyész, Harvey Dent. Akiről azonban mindenki tud, és mindenki beszél az Heath Ledger, aki abban a megtiszteltetésben részesülhetett, hogy Caesar Romeo és Jack Nicholson után eljátszhatta a DC Univerzum legveszedelmesebb főgonoszát, Jokert.

A Sötét Lovag pedig 2008, de talán az egész 2000-es évek legnagyobb visszhangot vert mozija volt. Az IMDB szavazók közel 1 millióan kerek 9 ponttal minden idők hatodik legjobb filmjének választották, épp hogy csak lemaradva a Remény rabjaitól, a Keresztapa I és II-től, a Ponyvaregénytől, és a Jó, a rossz, és a csúf-tól. Bevallom sokáig fogalmam sem volt róla, hogy a Sötét Lovagot miért tartja mindenki jobbnak, mint elődjét, a Batman: Kezdődik!-et. Eddig már négyszer láttam ezt a filmet, viszont csak az ötödik megnézés alkalmával tudatosult bennem, hogy valóban: a Sötét Lovag jobb, mint az első rész.

Gotham City. A város rejtélyes éjszakai hőse, Batman (Christian Bale) már egy ideje őrzi a békét és az igazságot Gordon felügyelővel (Gary Oldman) karöltve. A városban egyre inkább fogyatkoznak a kábítószerdílerek, a bűnözés érezhetően apadt. Ám egyszer csak felüti a fejét egy ismeretlen bűnöző, aki bandájával gyilkosságok, és rablások sorozatát követi el. Ennek az új maffiavezérnek neve nincs, lakhelye ismeretlen, személyazonossággal egyáltalán nem rendelkezik. Mindenki csak Jokernek (Heath Ledger) hívja amiatt a jellegzetes, bohócéra emlékeztető arcfestése, és a bűntények helyszínén hagyott Joker-kártyái miatt. A rendőrség kénytelen belátni azt, hogy ez ellen az új, titokzatos bűnöző ellen nem elég csupán Batman és Gordon ténykedése, mivel a városnak szüksége van egy olyan emberre, akire felnéznek, és példát mutat a köznépnek. Így lesz az új államügyész Harvey Dent (Aaron Eckhart), aki Gotham Fehér Lovagja-ként száll szembe a bűnnel. Nem rejti arcát csuklya alá, nem technikai felszereltségében, és kondíciójában rejlik a szuperereje, hanem abban az eltökéltségben és odaadásban, ahogy felveszi a harcot a városban lévő bűnözők ellen.

Mivel ekkorra Carmine Falcone már az Arkham Elmegyógyintézetben sínylődik, maffiája irányítását Salvatore Maroni (Eric Roberts) veszi át. Batman, Gordon, és Dent megkezdik a bűnszövetkezet módszeres felszámolását, ami miatt egészen Hong Kong-ig kell menniük. Úgy tűnik Gotham újra egy békés, bűnözéstől mentes hely lehet, ám ezek után olyan dolog történik, amire senki nem számított volna. Joker ismét feltűnik, átveszi az irányítást a maffia felett, és a médián keresztül meghirdeti háborúját a város ellen. A követelései nagyon egyszerűek: ameddig Batman nem leplezi le magát a nyilvánosság előtt, minden nap megöl egy ártatlan embert. Ezen a ponton fordul a kocka, és elszabadul a totális káosz. Joker ördögi tervével mindig egy lépéssel a rendőrség előtt jár majd, ártatlan emberek tucatjai halnak meg, senki nem bízhat meg senkiben, hiszen Joker emberei mindenütt ott vannak. Gotham City egy elmebeteg terrorista játszóterévé válik, aki könyörtelen mészárlásával akarja őrületbe kergetni a lakosokat. Egy idő után már Batman sem lesz elég ennek a veszedelemnek a megállítására, hiszen a Sötét Lovag is egy játék része lesz, akárcsak Gordon és Dent is. A pusztulás lassan mindent felemészt - van még kiút?

A Sötét Lovag története sokkal letisztultabb, egyszerűbb az első részénél: rászabadul a gonosz Gotham City-re, és minden áron meg kell állítani. Egyszerűen elképesztő, hogy Nolan milyen precízen vezeti végig a filmet az első képkockától az utolsóig. A film elején még egy napos, csillogó Gothamet látunk, és elhisszük, hogy minden a legnagyobb rendben lehet. A második felvonásban viszont mindent elborít a sötétség, és a bizonytalanság, kilátástalanság lesz az úr. Még egy rendezőt sem láttam, aki ezt a három dolgot egyszerre ilyen jól tudta volna érzékeltetni. Joker ebben a filmben olyan, mint egy sakkozó, aki úgy mozgatja a bábuit, ahogy épp neki tetszik. Félelmetes, hogy mennyire jól látja az összefüggéseket, mennyire jól használja ki a felkínálkozó egérutakat, és hogy mennyire összezavarja a rendőrséget, és még magát Batmant is. Alfred (Michael Caine) a film során utal is rá, és még Joker is kimondja, hogy neki nem más a célja, mint káoszt és félelmet kelteni környezetében, és közben mindent felégetni maga mögött.

Kétségtelen, hogy itt már nincs annyi akció mint a Batman: Kezdődik!-ben volt, és magát a denevérembert sem láthatjuk annyiszor, mint előzőleg. A Sötét Lovag ugyanis nem erről szól, hanem arról, hogy képes-e egyetlen őrült lángelme romlásba vinni a legtisztább, legerősebb, vagy éppen a legerkölcsösebb embert? Vajon süllyedt-e odáig a társadalom, hogy egy tébolyult terrorista parancsára egymást is lemészárolják? És nem utolsó sorban megismerhetjük Bruce Wayne és egyben Batman korlátait is. Rájövünk arra, hogy a denevérember is csak ember, és neki is szüksége van támogatókra, segítőkre ahhoz, hogy megbírkózzon egy lehetetlennek tűnő feladattal. Alfred persze mindig ott lesz majd mellette, és Lucius Fox (Morgan Freeman) is a segítői közé fog tartozni.

A film elejét áthatja egyfajta feszültség, mintha vihar előtti csend lenne, a vége pedig átcsap sötét, komor, nyomasztó hangulatba. Ennek ellenére azonban kapunk egy-két poént is, amelyek tökéletesen illeszkednek a filmbe. Batman filmek forgatása során először vették észre, hogy az eddigi főhősök (Michael Keaton, Val Kilmer, George Clooney és Christian Bale) egyike sem tudta elfordítani a fejét, amikor a denevércsuklya rajta volt. Ezt a hibát itt kiküszöbölték, és még utalást is kapunk rá, mikor egy alkalommal Lucius és Bruce beszélgetnek Batman legújabb technikai fejlesztéseiről. Néha Alfred is elejt majd egy-egy angolos beszólást, amelyek szintúgy nagyon jól meg lettek írva. A Batman-repertoár is bővült. Az előző részben bemutatkozott Batmobil mellett egy kétkerekű jármű, az ún. Batpod is a Sötét Lovag rendelkezésére áll majd. Mint már említettem, a ruha lecserélődött, és ezúttal sokkal futurisztikusabb lett, mint korábban volt. Kapunk majd látványos jeleneteket is. A nyitó rész, amikor Joker a bandájával kirabol egy bankot rendkívül színvonalasra sikeredett, a Szökés fanoknak pedig ott lesz majd Mahone ügynök is :) Ezenkívül itt is kapunk egy autós üldözést a film közepe táján, ami megint csak nagyon jó lett. A kamera immár nem rángatózik annyira, mint korábban, tehát sokkal jobban követhetőek lesznek majd az egyes részek.

A színészi alakításokra egy jó szó van: zseniális. Persze csakúgy, mint az előző részben, itt is csillagzáporra számíthatunk. Christian Bale még mindig az eddigi legjobb Bruce Wayne, Michael Caine egy nagyon szimpatikus Alfredet alakít, Morgan Freeman is elképesztően jól játszik, és Aaron Eckhart is kitűnően hozza a szerepét. Gary Oldman hál' istennek még mindig egy "valódi" Gordon felügyelőt hoz, reméljük ez az utolsó részre is így marad. A filmbe kötelező jelleggel beiktatott szerelmi szál központi alakja Maggie Gyllenhaal lesz, aki tulajdonképpen ugyanazt csinálja, mint Katie Holmes, viszont az itteni szerelmi történet már sokkal fontosabb, és jelentőségteljesebb, mint korábban volt. Aki azonban egyértelműen elviszi a hátán az egész produkciót az nem más, mint Heath Ledger. Mintha a többi színész szándékosan teret engedett volna neki, hogy szabadon parádézhasson. Amit Ledger nyújt, azt egyszerűen szavakkal nem lehet leírni. Ki merem jelenteni: ebben a filmben Heath Ledger minden idők legjobb színészi alakítását produkálja. Fölösleges Jack Nicholson Jokerével összehasonlítani az övét, mivel teljesen különböző karakterekről van itt szó. A Nicholson-féle megjelenésében, és kellékeiben sokkal jobban hasonlított a képregénybeli mására, a Ledger-féle Joker viszont természetében áll közelebb ahhoz. Az itteni Joker ugyanis nem csak egy vihogó őrült, hanem egy valódi bűnfejedelem, egy hihetetlenül precíz és kiszámíthatatlan káoszgenerátor, aki képes egymaga rettegésben tartani harminc millió embert egyszerre. Már korábban említettem, hogy Batman legfőbb nemezise itt sakkmesterként mozgatja a bábukat, karmesterként vezényli a szólamokat, mígnem végleg saját képmására nem formál mindent. Megjelenése is lecserélődött. A vegyi baleset következtében az arcára fagyott széles mosoly helyett itt egy hegekkel és forradásokkal átszabdalt arcú, tépett frizurájú, elkenődött sminkű Joker vicsorog majd ránk a filmvászonról. Hogy melyik a jobb, azt mindenki döntse el maga, ugyanis Nicholson és Ledger két merőben különböző karaktert formált meg. Sajnálatos módon a Sötét Lovag forgatása tragédiába torkollott, mivel Ledger a nyugtatók, és egyéb szerek miatt 2008 januárjában New York-i hotelszobájában életét vesztette. Egyesek szerint a Joker karakter megformálása annyira felemésztette a fiatal színészt, hogy egész egyszerűen idegösszeomlást kapott, és ezért szándékosan vagy véletlenül túlgyógyszerezte magát. Az Oscar-díjat viszont 2009-ben halála után is megkapta (teljesen megérdemelten), így ő lett a történelem során a második színész, akinek holtában ítélték oda az aranyszobrocskát.

Ezerszer ezerféleképpen lehetne beszélni a Sötét Lovagról. Annyi biztos, hogy nem egy mindennapi film. Nolan, trilógiákra jellemző módon nem happy enddel zárta a produkciót, ezzel is fönntartva az érdeklődést a harmadik rész iránt. A lezárás viszont egész egyszerűen mesteri lett. Az a jó benne, hogy végül mindenki nyer, ugyanakkor mindenki veszít is. De ki a valódi győztes? Batman, Gordon, Harvey Dent, vagy esetleg Joker? Ezt is rengetegféleképp lehetne taglalni.

A zenét ismét Hans Zimmer szerezte, és megintcsak rettentő jó munkát végzett, erre nem lehet mást mondani. A Sötét Lovag jobb film lett, mint a Kezdődik!. Azért, mert ugyan ez a film nem annyira látványos, vagy akciódús mint az előző volt, de mindenképpen mélyebben szántó mondanivalója van az erkölcsökről, az embrekről, a társadalomról, a vívódásokról. Soha nem hittem volna, hogy egy képregényadaptáció képes lesz ennyire nagyszerű mögöttes tartalmat megformálni, de Nolannak ez is sikerült. Nem tudok mást mondani, meg kell hogy adjam a maximum pontot: 10/10.

A Sötét Lovag - Felemelkedés

Hosszú négy évet kellett várni arra, hogy befejeződjön a 2000-es évek kétségtelenül egyik legzseniálisabb filmtrilógiája. 2012 nyarán került a mozikba Christopher Nolan utolsó, számszerint a harmadik Batman-filmje, a Sötét Lovag - Felemelkedés, vagy eredeti címén a The Dark Knight Rises. Ez volt minden idők legdrágább szuperhősfilmje, összesen 250 millió dollárból készült (összehasonlításképp: az első, 1989-es Batman 35 millióba került). Nolan pedig trilógiája lezárásaként igazi diadalmenetet vonultatott fel, és minden eddiginél grandiózusabb, és nagyobb szabású záróakkordot rendezett.

A színészek előtt is komoly feladat állt: Christian Bale ezzel a szereplésével ölthette magára legtöbbször a denevérruhát filmvásznon - egymás után háromszor. Tom Hardy-ra, aki már korábban is bizonyította tehetségét, hatalmas teher nehezedett, mivel meg kellett reformálnia, és élettel megtöltenie Bane karakterét, akit a Batman és Robinban már sikerrel tönkretettek. Anne Hathaway Selina Kyle-ként Michelle Pfeiffer nyomdokaiba lépett, és azt kellett bebizonyítania, hogy Nolan mégsem olyan rossz a női szereplők megválogatásában. Mindemellett a rendező számára is kihívás volt ez a film: az emberek nem egy újabb Sötét Lovagot, hanem egy teljesen másmilyen Batman-filmet vártak el tőle, amely ugyan követi az elődöket, mégis változtat valamit.

Batman elbukott. Nyolc év telt el Joker pusztítása, és Harvey Dent halála óta. Mivel a népnek szüksége volt egy hősre, Dent lett az, az egykori államügyész által elkövetett összes mocsokságot pedig Batman (Christian Bale) nyakába varrták. A Sötét Lovag menekülni kényszerült, hiszen a tömeg által megvetett, és gyűlölt bűnbak lett belőle. Ezzel együtt Bruce Wayne is vereséget szenvedett, hiszen elvesztette élete szerelmét, Rachel Dawes-t, akivel le akarta élni az életét. S míg az emberek a hős Harvey Dent halálának nyolc éves évfordulóját ünneplik, Wayne a kastélyában remeteként bujdosik, és egyáltalán nem is mutatkozik a nyilvánosság előtt. Még Alfred (Michael Caine) sem tudja felrázni őt hiperálmából, s úgy tűnik, Wayne öregségére egy rigolyás vénemberré vált.

Gotham viszont hosszú évek békéje után újra veszélybe kerül. Bane (Tom Hardy) a rejtélyes terrorista zsoldoshadseregével a város romba döntését tervezi. Sokáig mi sem tudjuk, hogy mik a motivációi, csupán érezzük, hogy a veszély egyre csak közeleg és közeleg. A nép újra egy hősért kiált, aki képes megvédeni őket a biztos tragédiától. Gordon felügyelő (Gary Oldman) egy lelkes fiatal rendőrrel, Blake-el (Joseph Gordon-Levitt) elszántan küzd az igazságért, viszont a rendfenntartó szervek hosszútávon tehetetlenek a rendkívül veszélyes, és mindenre elszánt Bane-el szemben.

A szintén elöregedett Gordon felügyelő hamarosan rádöbbenti Bruce Wayne-t arra, hogy hiába tépázódott meg Batman hírneve, most mégis szükség van rá. Wayne újra képezni kezdi magát, és elölről kezdi felkészülését élete eddigi legnagyobb harcára. A denevérruhát újból magára ölti, és hű marad halott szüleinek tett ígéretéhez: kiirtja a bűnt az utcákról. Most viszont nem ez, hanem a város megmentése a cél. A feladat egyre nehezebb, mivel a sírjából feltámadt Bruce Wayne-t az élet minden területén igyekeznek tönkretenni rosszakarói. Bruce eléri azt a pontot, ahol már nincs lejjebb, de célja érdekében még a pokolból is képes kimászni. Miután már mindent és mindenkit elveszített, képes szembenézni a legyőzhetetlennek tűnő Bane-el, aki csakúgy mint ő, szintén az Árnyak Ligájában tanult, Ra's Al Ghul tanítványaként.

A Sötét Lovag - Felemelkedés teljesen másról szól, mint az előző két film. Itt az ábrándokba vetett végtelen hit, és kitartó küzdelem kerül a középpontba, valamint Bruce Wayne öntudatra ébredése. Érdekes megfigyelni az emberek hozzáállását. Gordon felügyelő, és a lelkes Blake Batman visszatértét támogatják, Lucius Fox (Morgan Freeman) szintén, Alfred viszont pont hogy ellenzi gazdája szuperhős tevékenységét. Furcsa, de eljön az a pont, amikor maga Alfred, a Wayne-család nemzedékek óta kitartó és hű inasa, hátat fordít Bruce-nak. Nagyon újszerű és érdekes elgondolás ez szerintem. Az is bebizonyosodik, hogy nem kell álarcot viselni azért, hogy valaki hős legyen. Ezt leginkább Blake közrendőr (később nyomozó) szemszögéből láthatjuk, aki saját élete kockáztatásával is menteni próbálja a város polgárait.

Mint minden eddigi Nolan-féle Batman-filmet, ezt is két részre lehet osztani. Az első felében Bruce Wayne feltámadását, és Bane előkészületeit láthatjuk a város romba döntésére, a második felében pedig ismét elszabadul a pokol. Az utcákon statárium lép életbe, Bane pedig katonai diktatúrát vezet be, viszont egy dolgot mégsem vesz el a lakóktól: a reményt. Hiszen a remény a leghalálosabb fegyver tud lenni bizonyos szituációkban, és Bane ezt maximálisan ki is használja. A film fináléja elsőrangú. Ennél hatalmasabb, epikusabb, héroszibb összecsapást nehezen lehetett volna elképzelni a filmnek. Az utolsó fél óra során válik bizonyossá, hogy bizony, megérte négy évet várni az utolsó Sötét Lovagra, hiszen azok a jelenetek egyszerűen felejthetetlenek.

A film a költségvetéshez mérten, sokkal látványosabb lett, mint például a Sötét Lovag volt. Batman ezúttal már nem földön, hanem levegőben fog közlekedni új járművének, a Bat-nak köszönhetően. Úgy gondolom, a Bat nézhetett volna ki egy kicsit jobban is, mivel külalakjában egyáltalán nem emlékeztet a képregénybeli Batwing-re. A Batmobilként elhíresült tankokat ebben a részben már katonai fegyverként fogják használni, de természetesen az előző részben bemutatkozott Batpod is jó nagy szerepet kap majd.

A karakterek ismét nagyszerűen ki vannak dolgozva, bár ezen már nem lepődünk meg. Bruce Wayne itt már nem egy milliárdos playboy, és nem is legyőzhetetlen hős, hanem egy megfáradt és megtört öregember. Már az előző részben is láthattuk, hogy Batman-nak bizony vannak korlátai, ebben a filmben viszont sikerül ledöntenie azokat. Míg az első rész alapja egyértelműen a Batman: Az első év c. képregény volt, a második pedig a Hosszú Halloween-ból merített, itt egyértelműen a Sötét Lovag visszatér volt Christopher Nolan támasza a film elkészítéséhez, és ez főként Bruce Wayne karakterábrázolásán látszik meg igazán. Alfred ezúttal első alkalommal fog szembe fordulni gazdájával a Batman-filmek története során, bár ezt is inkább segítő szándékkal teszi. Lucius Fox nem sok szerepet kap, ám a film végén annál fontosabb lesz a jelenléte. Csupán Gordon felügyelő maradt meg ugyanannak a talpig becsületes, elszánt rendőrnek, aki mindhárom részben bátran küzdött az igazságért és a jóért. Eddig még nem esett szó Selina Kyle-ról (Anne Hathaway), aki lényegében egy profi betörő Gotham City-ben. Selina nem veszi ki részét közvetlenül a fő történeti szálból, viszont a film végén az ő karaktere is kulcsfontosságú lesz, így nem válik feleslegessé. Sőt a film során is van egynéhány emlékezetes megmozdulása, de egyértelműen ő inkább afféle "háttérmunkás". Érdekes, hogy itt nem a képregényekben használt Macskanő nevet alkalmazzák, hanem polgári nevén szólítják őt, és csak néhány rejtett utalást tesznek majd Catwoman-re.

A főgonosz kiléte sokáig kérdéses volt. A rajongók közül sokan a Rébuszt követelték, viszont Nolan elvetette ezt az ötletet, mivel Rébusz karaktere túlságosan is egy kaptafára ment volna az előző rész  Jokerével. Végül Bane-re esett a választás. Arra a veszélyes terroristára, aki az Árnyak Ligájában képződött, és aki minden eddiginél nagyobb veszélyt jelent majd Gothamre. Joker terve ugyanis semmiségnek tűnik amellett, amit Bane tervez...Itt már nyoma sincs a Batman és Robin hörgő izompacsirtájának, mivel itt egy igazi hadvezért kapunk, aki legalább annyira zseniális stratéga, mint maga Batman. Neki nem a káosz okozás a célja, hanem a szervezett formában történő halálpontos rombolás, és Gotham módszeres elpusztítása. Feltűnik még Madárijesztő (Cillian Murphy) is, aki az egyetlen olyan gonosz, aki a trilógia mindhárom epizódjában szerepelt.

A színészi alakítások hál' istennek, még mindig ugyanolyan kiválóak, mint ezelőtt voltak. Christian Bale, Morgan Freeman, Michael Caine és Gary Oldman már jól belerázódtak a szerepükbe hét év alatt, és itt már rutinból hozzák a karakterüket. Aki érdekes lehet, az Anne Hathaway, aki remek Macskanőnek bizonyult, teljesen hű az eredeti képregényhez. Selina Kyle kiszámíthatatlan és veszélyes, és itt sem lehet tudni, hogy kinek az oldalán is áll valójában. Joseph Gordon-Levitt nagyszerű a lelkes rendőr posztjára, és ő is eléggé sokat mutatkozik majd a filmben. Mint minden Batman-filmben itt is a főgonosz karaktere volt a leginkább meghatározó. Amit Tom Hardy véghezvitt Bane karakterével, az egész egyszerűen lehengerlő. Persze senki ne várja tőle, hogy utoléri Heath Ledger Jokerét (amit valószínűleg senki nem fog utolérni jópár évig), de ő nem is egykori színésztársát akarja lekörözni, hanem igyekszik Batman utolsó ellenségéhez méltóan játszani. Tom Hardy félelmetes. Szabályosan rettegtem tőle, amint rémisztő maszkjában megtestesíti az elpusztíthatatlan terrort a filmvásznon. Bane egy hideg profi, egy megfontolt harcos, aki semmitől nem riad vissza. Hardy képes a vért is megfagyasztani ereinkben a puszta jelenlétével is. Marion Cotillard is kap egy mellékszerepet a filmben, ő lesz Miranda Tate, aki Bruce Wayne pártfogójaként tevékenykedik majd, ám a végső nagy fináléban vele kapcsolatban is lesz egy hatalmas csavar. Nolan ismét száz százalékos pontossággal eltaláta a színészválogatást.

A zene harmadjára is ugyanolyan jól szól, mint eddig. Hans Zimmer egy kicsit változatott az eddigieken, és új szólamokat is beleírt a soundtrackba. Bane zenéje iszonyú jó lett, nem is zene, hanem inkább egyfajta harci kántálás ez, ami baromi jól hangzik, ha az embernek bírja a hangfala a strapát. A Sötét Lovag - Felemelkedés után megint úgy vagyok, mint eddig - nem találok szavakat. A filmtrilógiák utolsó részére általában az jellemző, hogy egy kissé alulmúlják az előzőeket, itt viszont pont fordítva van. Ez a film ugyanis lekörözi a Batman: Kezdődik!-et, és ha nem is múlja fölül, de mindenképp eléri a Sötét Lovag szintjét. Zseniális film, amiben minden tökéletesen a helyén van, hiba szinte nincs is benne. Amellett, hogy rengeteg az utalás az előző két részre (főleg inkább az elsőre), teljesen új hatása van ennek a filmnek, és Batmant és összes segítőjét és ellenfelét is olyannak láthatjuk, amilyennek eddig soha. A pontozás ezúttal is 10/10.

Összegzés

Christopher Nolan hét év alatt megvalósította azt a zsenialitást, amit eddig csak olyan nagy nevek tudtak, mint Francis Ford Coppola, Peter Jackson, vagy Robert Zemeckis. A Sötét Lovag trilógia etalonnak számít a képregényfilmek körében, és szinte ennek köszönhetjük, hogy a mostani képregényfilmek olyan jók, amilyenek. Sajnálatos, hogy még mindig csak Batman az egyetlen olyan DC hős, aki normális filmekkel rendelkezik, bár van még remény, hiszen 2013-ban Superman is a Sötét Lovag nyomdokaiba lép majd remélhetőleg. Bár mennyiségben a Marvel simán leveri ellenfelét, minőségben Chris Nolan zsenialitásának, és precizitásának köszönhetően lehet, hogy a DC a nyerő. Három Batman film három teljesen különböző mondanivalót tudott megfogalmazni. Az első rész az elszántságról, és kitartásról szólt, valamint félelmeink legyőzéséről. A második a káosz elszabadulásáról, és az az elleni küzdelemről szólt, valamint az emberek erkölcsi romlásáról. A harmadik pedig a hitről, és reményről szólt, amely a legsötétebb időkben is megmarad egyetlen fegyvernek a gonosz ellen.  

A bejegyzés trackback címe:

https://moviebarlang.blog.hu/api/trackback/id/tr685367000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.18. 12:50:48

A TDK-nak simán lehetne Joker a címe. batman csupán mellékszereplő a saját filmjében.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.06.18. 14:39:27

@doggfather: Technikailag nem, mert Ledger viszonylag levés jelenetet kapott, ellenben Bale - ha nem is batmanként - de elég sokat.

Az persze tény, hogy Ledgeré a show, amikor csak a vásznon van.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.18. 15:45:19

@lisztes: ez technikailag se nagyon számít, mióta a bárányokban hopkins sokat hallgatott, mégis főszereplő oscart kapott. ;)

és vagy 20 percet volt a vásznon. ;)

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2013.06.19. 10:12:49

fel nem tudom fogni, hogy a harmadik rész, melynek köze nincs az előző kettőhöz miért kapott itt is ilyen magas értékelést. például: www.youtube.com/watch?v=WQJuGeqdbn4

Fodri · http://aprochef.blog.hu/ 2013.06.19. 11:27:58

Nálam a harmadik rész valamivel gyengébb mint az első kettő, de az biztos, hogy Nolan maradandót alkotott. :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.19. 11:47:58

@Fodri: nálam is gyengébb,mint a tdk, de a begins-szel azért egy szinten van.

A három rész nálam egyébként:

Batman: bruce wayne
joker
gotham

Címeken futhatott volna.

mtomi · http://utolsoejjel.blog.hu 2013.06.19. 15:46:03

Én kevésbé értékeltem Ledger játékát, a cuppogás meg a hiszti nálam kevésbé zseniális teljesítmény, de ettől a film még jó. Bár szerintem a másik kettő jobb.
Más: azt nagyon nem értem, hogy a TDK végén miért Batmannek kell elvinnie a balhét Dent haláláért. Ez teljesen logikátlan fordulat, értem én, hogy morális szempontból hatásos befejezés, de hamis, hiszen Dentet bárki megölhette volna, a gaztetteket Joker bármelyik embere elkövethette volna, ehhez nem kellett volna Batman áldozatvállalása.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.26. 15:28:25

@mtomi: nem dent haláláért vitte el a balhét elsősorban, hanem akiket dent ölt meg, hogy dent neve tiszta maradjon.

mtomi · http://utolsoejjel.blog.hu 2013.06.26. 15:31:29

@doggfather: Igazad van, de azokat meg még inkább megölhette volna akár Joker vagy bármelyik embere is, öltek azok válogatás nélkül. Továbbra is ezt érzem a leggyengébben megalapozott dramaturgiai fordulatnak a filmekben.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.06.26. 17:04:00

@mtomi: hát Montoya tuti látta, hogy dent volt, túlélte, szóval ő biztosan tudta/ja, hogy dent kereste a későbbi halottakat. Ki tudja ki láthatta még?!

De nem igazán tiszt a helyzet az biztos ebben igazad van.

G-ergo 2013.07.03. 12:30:18

nem olvastam végig, csak a felvezetőt, de a TDKR-t tökéletesnek nevezni, bármi téren is, a legrosszabb vicc, amit hallottam valaha.